Flip Kowlier, het leven zoals het is

De nieuwe soloplaat van Flip Kowlier straalt levensrust uit. De West-Vlaming verheft op ‘September’ huiselijke taferelen tot kunst. ‘Uiteindelijk kom ik altijd weer bij mezelf uit.’

Eigenlijk wilde Flip Kowlier (45) een conceptplaat maken in de trant van zijn vorige. Op ‘Cirque, de avonturen van WM Warlop’ had de zanger negen jaar geleden de coulissen van het circus gekozen personages en met veel kompasie te zingen over vergane glorie, weemoed en feest, en uiteindelijk een beetje over zichzelf. ‘Dit keer zou alles draaien rond een West-Vlaming die naar Brussel pendelt, zijn laatste trein mist en vast komt te zitten. ‘Godzijdank’, het eerste nummer dat ik schreef, moest de openingstrack worden. Maar ineens vond ik het toch niet meer zo goed en schreef ik liedjes die niet per se een link hadden met elkaar, laat staan ​​met mijn idee. Behalve dan dat het mijn stam is en het mijn woorden en verhalen zijn. Wil ik ook proberen, uiteindelijk kom ik altijd weer bij mezelf uit.’

‘September’ van Flip Kowlier.

De singer-songwriter wilde liedjes maken zonder veel omwegen en boe of bah. ‘De teksten zijn direct en eenvoudig. Daar straalt sowieso al roest van uit. Maat het klopt dat ik ook tevreden ben met waar ik nu sta in het leven.’ En dat klinkt door op ‘September’.

Kowlier, die eind jaren 1990 doorbrak als rapper van ‘t Hof Van Commerce en ook in Ertebrekers en de huisband van ‘De ideale wereld’ zit, begon voor zijn zesde soloalbum liedjes te schrijven tijdens de lockdown in maart 2020, maar echt pas echt op dreef in januari 2021. Je hoort het aan de sneeuw in ‘We Zullen Zien’. Zo schemert in haast elke song een realiteit door die van het huiselijke, dagdagelijkse soort is. Verwijzingen naar zijn kat Tommy, een vorig van een eerste lief: het passeert allemaal zonder veel zelfcensuur. Tienerzoon Vince mag meezingen op ‘Ok ok ok’. Een vakantiekiekje van zijn moeder siert de binnenhoes van de cd. De clip van de weemoedige titeltrack kwam dan weer tot stand op basis van een fotocollage van vader Caluwier. De video bij de liefdesverklaring ‘Aan Den Overkant’ is getuigd dat het gras niet altijd groener is en daar begon door zijn vriendin.



Door me af te sluiten van het nieuws ben ik een rustiger mens.

De zanger klinkt bezadigder dan op ‘Min Moaten’, het prijsbeest uit solodebuut ‘Ocharme Ik’ dat het West-Vlaams als zangtaal begin deze eeuw een nieuw elan gaf. Maar de liedjes zitten minimaal zo dicht op zijn huid. ‘Tijdens het schrijven van ‘We Zullen Zien’ is het echt beginnen te sneeuwen’, zegt Kowlier. ‘Ik zat er gefascineerd naar te kijken. Als het sneeuwt, wordt de wereld stiller. Een laagje sneeuw is de beste isolatie. Het maakt klanken zachter. Om in te slapen zet ik dan weer vaak regengeluiden op. Dat geeft me roest. Als het regent in een film, word ik ook altijd blij.’

Vertrouwde omgeving

Klinkt ‘September’ gedempt en heeft dat ook te maken met het vaste kransje muzikanten, bassist Pieter Van Buyten en toetsenist Peter Lesage – en met Wouter Van Belle, de producer die er altijd al bij was. ‘Wouter weet hoe hij extra 10 procent sterft uit mij kan halen. De afwerking vind ik het moeilijkst. Dat is zijn ding. Zonder zweverig te willen doen voel ik ook verbondenheid met mijn muzikanten. Het is meer dan samen wat klanken maken. Dat heb ik vooral toegevoegd toen we tijdens de pandemie niet meer konden samenspelen. Mijn spelers stellen zich nog altijd sober en functioneel op, al zat na de lockdown iets meer frivoliteit in hun spel. Maar dat valt nu weer in zijn plooi. We zijn gewoon heel goed op op elkaar afgestemd.’

Zijn baan als bandleider bij ‘De ideale wereld’ was de twee jaar een opkikker. Dat ik elke dinsdag en donderdag een missie had, mensen kon zien en muziek kon maken deed me enorm veel sterk, niet alleen vanwege het financiële plaatje. Ik ken veel muzikanten die dat niet konden en het daar mentaal moeilijk mee hadden.’

Bangmakerij

Voor Kowlier betekende zijn job bij het satirische tv-programma over de actualiteit wel een aanpassing, want hij was volledig gestopt met het nieuws te volgen. ‘Dat had ik beslist bij de aanslagengolf in Europa. Die slechtnieuwsshow vloeide naar mijn mening nogal snel over in bangmakerij. Ik heb ook echt schrik, ik ontdekt dat de kans dat hier iets zou gebeuren superklein was. Waarom zou ik het mezelf dan nog aandoen om dat allemaal op de voet te willen volgen? Door me af te sluiten van het nieuws ben ik een rustiger mens. Wat de actualiteit betreft heb ik momenteel genoeg aan de monoloog van Jan Jaap van der Wal in ‘De ideale wereld’, die er vaak heel hard op zit en me geregeld doet lachen.’

‘September’ verschijnt via Petrol Music. Releaseconcerten vanaf 29 april in Trax in Roeselare, De Vooruit in Gent, De Kreun in Kortrijk en De Casino in Sint-Niklaas.

Leave a Reply

Your email address will not be published.