James Ensor als bescheiden beleggingsproduct

Bij de heropening van het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen in september kan een Ensor van u aan de muren hangen. Of een die klein beetje van u is toch een de kunst security tokens.

Het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten (KMSKA) heeft voor de volgende tien jaar het schilderij ‘Carnaval de Binche uit 1924 van de Oostendse schilder Jams Ensor in bruikleen gekregen. Het museum werkt samen met het Rubey Platform. Dat ontsluit kunstwerken via art security tokens. kunnen veel mensen virtueel deeleigenaar van het schilderij worden.

De essentie

  • Het KMSKA krijgt ‘Carnaval de Binche’ uit 1924 van James Ensor in bruikleen.
  • Het museum werkt voor de financiering samen met het Rubey Platform, dat handelt in art security tokens.
  • Een deel van het schilderij wordt als token ter waarde van 150 euro aan het publiek aangeboden.
  • Het KMSKA wil daarmee het communitygevoel met kunstliefhebbers versterken.

‘Carnaval de Binche’ zat tot voor kort in een privécollectie. De eigenaar kwam om het te kunnen verkopen in contact met het Rubey Platform. De prijs van het schilderij bedroeg 1,5 miljoen euro. Rubey deelde het schilderij op in 1 miljoen tokens, digitale eigendomsbewijzen die werken via blockchain. Ze zijn niet te verwarren met NFT’s. Art security tokens worden in een gereguleerde markt. Het besluit moet voldoen aan de financiële wetgeving. Wie art security tokens koopt, is op dezelfde manier beschermd als eigenaars van aandelen van obligaties. De beurswaakhond FSMA en de Nationale Bank kijken toe.

‘We hebben eerst 15 grote investeerders gezocht die samen 1 miljoen tokens gekochten. Die 15 bieden nu verplicht een jaar lang 25 procent van de tokens aan op de publieke markt. De instapprijs is 150 euro per munt’, zegt Maarten Van Doorslaer van Rubey.

‘Het is de eerste keer dat een kunstwerk op die manier op de markt wordt aangeboden. We weten niet of het een succes wordt, maar als het geval is, zullen we later zeker een tweede schilderij aanbieden.’

Hoop op meerwaarde

Het in bruikleen krijgen van schilderijen is voor het KMSKA niet nieuw. Integendeel, veel van de in het museum getoonde werken zijn in het bezit van privé-eigenaars die ze voor lange tijd uitlenen. De samenwerking met Rubey is wat dat betreft niet uitzonderlijk.

Het KMSKA dat het met de art security een community wil opbouwen. ‘We willen het project investeren in de democratisering van de aankoop van kunst. Voor weinig geld kan je nu mede-eigenaar van een schilderij worden.’



We willen het project investeren in de democratisering van de aankoop van kunst. Voor weinig geld kan je nu mede-eigenaar van een schilderij worden.

Maar wat heb je als kleine kunstbelegger aan het bezit van een of meer tokens van een schilderij van Ensor? vooraf is dat veel meer dan hoop op een toekomstige aanvulling. ‘Over tien jaar wordt het schilderij opnieuw op de kunstmarkt aangeboden. Elke eigenaar van een token deelt dan mee in de winst. Het is een liquide markt. Als het huidige aanbod in 2023 afloopt, kan je je token daarna altijd op de secundaire markt verkopen.’

Mogelijke termijnen kunnen worden uitgewerkt voor eigenaars van een token. Maar dat ligt niet voor de hand, omdat een art security token een gereglementeerd product is. Daaraan kunnen niet zomaar op voordelen worden voortgezet. Wat wel kan, is dat eigenaars op een exclusief moment naar hun schilderij mogen komen kijken. En ze worden op de hoogte gehouden van uitleningen aan andere musea en wetenschappelijk onderzoek.

Maar van meer dan tien jaar winst wordt geboekt op het schilderij, blijven afwachten. De duurste Ensor op de veilingmarkt is ‘Squelette arrêtant masques’ uit 1891. Het doek werd in 2016 door Sotheby’s geveild voor 7,3 miljoen euro.

Nog een voordeel

Ingrid Stevens, bestuurder en beherend vennoot bij de vermogensbeheerder Leo Stevens, is een van de 15 posities in de Ensor. Ze zit ook in de raad van bestuur van het KMSKA. ‘We hebben het project als vermogensbeheerder van alle kanten bekeken en bekeken. Ik zag niets dat ons kon tegenhouden, zeker omdat art security tokens gereglementeerd zijn. Ik ben nogal afkerig van risico’s, maar die zie ik hier niet.’ Of kunst op die manier wordt niet verengd tot een beleggingsproduct? ‘Nee, dat vind ik niet. Ik houd van kunst. Ik investeer in deze Ensor omdat ik het een mooi schilderij vind. Ik investeer niet in het concept van de art security tokens. Voor mij is dat een verschil.’



Ik investeer in deze Ensor omdat ik het een mooi schilderij vind. Ik investeer niet in het concept van de art security tokens.

Ingrid Stevens

Lid raad van bestuur KMSKA

Stevens ziet nog een ander voordeel. Koop je op de gewone manier met tien man een schilderij aan, dan kunnen er problemen opduiken als er onenigheid is. Met de tokens voorkom je problemen tussen eigenaars. Je kan je tokens gewoon verkopen. Er is geen probleem van onverdeeldheid.’

Het KMSKA wil zich op de heropening meer dan ooit gericht op James Ensor, nochtans geboren en getogen in Oostende. Maar Antwerpen was belangrijk voor hem, zegt Hedwig Todts, de Ensor-specialist van het KMSKA. ‘Hij werd hier ontdekt door heel wat ondernemers en verzamelaars. Die waren eind 19de, begin 20ste eeuw op zoek naar nieuwe kunst en kunstenaars in hun drang naar modernisering.’

De bloei van Ensor wordt geplaatstperiode tussen 1880 en 1895. ‘Maar daarna maakte hij nog veel knappe dingen. Zoals ‘Carnaval de Binche’ uit 1924. Hij bespeelt opnieuw het thema van maskers en carnaval, zonder te vervallen in herhalingen. Ensor zeker erin te blijven vernieuwen, ook na zijn ontstaan ​​bloeiperiode’, zegt Todts.

Leave a Reply

Your email address will not be published.