Nintendo Switch Sports Review – Tweakers

Nintendo Switch-sporten

Met Nintendo Switch Sports van de ontwikkelden op de Nintendo, maar het biedt niet haar hoog uren vermaak. Die uren beleef je vooral in gezelschap, waarbij Switch Sports ontpopt als een modern gezelschapsspel, niet opnemen als een klassieke videogame die ook leuk speelt. De sporten zijn aardig in balans, met wat moeilijkere en gemakkelijkere spellen, maar wel op dat er maar zes sporten zijn. Dat is ruim minder dan de dertien sporten die je in Wii Sports Resort had en dat is jammer. Nintendo is van plan dat aanbod uit te bieden. Dit najaar wordt golf de zevende sport in het aanbod. Als dat aanbod daarna verder groeit, kan Switch Sports voor velen een leuk spel zijn om af en toe eens te spelen, maar anders het zijn aan waarschijnlijk al snel.

Op 8 december 2006 verscheen de Nintendo Wii. Gevoelsmatig is dat ongeveer drie eeuwen geleden, maar in werkelijkheid … nou ja, toch ook al ruim vijftien jaar geleden. De Wii legt de basis voor de manier waarop Nintendo bewegingsbesturing ook nu nog gebruikt in de Nintendo Switch. Een van de games die het zwieren en zwaaien met Wii-Motes op de kaart zette, was Wii Sports. Het spel werd bij de Wii, dus iedereen had dat spel. In mannen huiskamer in Nederland en verbuiten zijn dan ook gespeeld gevechten uitgevochten met daaren, potjes bowlen en wedstrijden getennist als ter situatie de finale van Wimbledon werd afgewerkt. De game bewees dat Nintendo met bewegingsbesturing ietss in handen had. Dat werd nog eens voorstel toen later Wiie Sports Resort, dat gebruikmaakte van MotionPlus, met het volgen van de verbeterde verbeterde werd.

Na de Wii kwam de WiiU, een andere console die zich niet leende voor het concept waarmee Wii Sports succesvol werd. Het gemaakt dan ook tot het jaar 2022 voordat er een nieuwe versie kwam. De Joy-Cons van de Nintendo Switch bleek prima geschikt voor. Je kunt je uitdagend het zo lang heeft gehad. Toen we in januari 2017 voor het eerst aan de slag konden met de Switch, kregen we al allerlei spelletjes te spelen waarin de potentie op dit vlak goed te zien was. De functie die Wii Sports had voor de Wii, werd voor de Switch vervuld door 1-2-Switch, maar de simpele minigames van dat spel hadden lang niet dezelfde impact als Wii Sports. Het is dan ook aan de opvolger van dat spel, deze week verschenende Switch Sports, om de gloriedagen van de Nintendo Wii te laten herleven.

Zes sporten

Switch Sports is een game die in feitelijk zes minigames bevat, in de vorm van diverse sporten. Dat zijn er weinig. Wii Sports had er maar vijf, maar Wii Sports Resort bevatte er dertien. Nintendo heeft al wel aangekondigd dat er in het najaar met een zevende sport wordt toegevoegd, maar ook blijft het aanbod beperkt. Dat is jammer, zeker als je nagaat dat er verschillende populaire sporten uit de oude games dit keer niet vertegenwoordigd zijn. Het boksen uit Wii Sports is bijvoorbeeld niet van de partij en tafeltennis, dat in Wii Sports Resort, ontbreekt ook. Wat je wel kunt spelen: voetbal, volleybal, tennis, badminton, bowling en chambara, wat echt neerkomt op zwaardvechten.

Welk spel het leukst is, hangt af van persoonlijke voorkeur, maar ook van hoe je het speelt. De meeste spellen zijn speelbaar met slechts één Joy-Con, maar voetbal is een uitzondering. Hier heb je beide Joy-Cons of één controller voor nodig, dus wil je dat lokaal samen spelen, dan heb je twee complete setjes nodig. Voor alle andere sporten voldoet één setje, als je met niet meer dan twee spelers wil spelen. Dat betekent ook direct dat er genoeg mensen zullen zijn die voetbal niet lokaal samen kunnen spelen en dat is best jammer. We kunnen ons ook niet aan de indruk op dat het besturen van spelers in voetbal best naar één Joy-Con trekken kunnen worden.

Beenband

Ondanks die kanttekening behoren tot onze favoriete sporten in Switch Sports. Je kunt kiezen voor één tegen één of vier tegen vier. Dat eerste is een beetje saai, maar samen in de woonkamer natuurlijk best vermakelijk. De mogelijkheid om online te spelen, zorgt dat je met meer spelers tegelijk spelen en daar ligt natuurlijk veel potentie. Een leuke extra daarbij is dat Switch Sports geleverd wordt met een beenband zodat je de Joy-Con aan je been kunt vastmaken. Mocht je toevallig Ring Fit Adventure hebben gekocht, dan heb je trouwens al zo’n band. Met de band kun je het voetballen iets ‘echter’ maken, maar of het veel verhoogd? Gewoon met je handen en armen zwaaien, levert naar onze mening betere resultaten op, maar een beetje opgaan in de sport die je speelt, maakt Switch Sports wel leuker. Je kunt op de bank gaan zitten en de bewegingen maken met je Joy of je kunt er in opgaan en meespringen als je volleybal omhoog spring voor een speler blok. Zo heb je er zelf ook nog een inspanning aan en dat maakt de beleving een stuk intenser.

Al voetballend leer je dat je verschillende trappen kunt en zo de bal een beetje richting meegeven. In de praktijk proberen we er maar met moeite in om al te secuur te richten, het doel van de wedstrijden een beetje moeizaam verlopen overzicht, mede je ook afgeleid het mist. Dat effect speelt bij de andere spellen veel minder een rol; de actie is daar namelijk altijd voor je. Tennis en badminton doeln hier waarschijnlijk geen uitleg. Je bewegingen worden nagebootst op het scherm en bij tennis kun je, door de actieknoppen te gebruiken, een bepaald effect meegeven. De simulatie gaat niet helemaal precies naar de game te vertalen. Verwacht bijvoorbeeld je prachtige dropshots kunt ook het plaatsen van niet de bal maken en ons net niet helemaal zo lekker hebben genomen. Om die reden vielen deze sporten ons ook een beetje tegen. Je krijgt daarbij ook niet zelf te lopen, wat ook echt diepgang weghaalt.

Die diepgang is bij andere spellen wat meer te vinden. Zo laat bowlen je als vanouds spelen met effect. Ook hier geeft de optie om online te spelen een extra dimensie, want je kunt dan met een hele rits spelers tegelijk bowlen, zonder op elkaar te wachten wachten. Lokaal kan dat trouwens ook, maar daar is op elkaar wachten en kijken naar elkaars worpen natuurlijk wel leuker dan wanneer je online speelt. De mate van controle bij het bowlen is een positief punt: we komen keurige keren binnen de kortste keren van juiste kaarsrechte ballen, om de spares te voltooien. Omdat timing en reactie vermogen hier geen rol spelen, is dit een spel dat toekomst zal kunnen spelen. Bowling zal dus zijn plek in de huiskamer met Switch Sports wel weer terugkrijgen.

Volleybal en zeker zwaardvechten zijn een stuk lastiger voor ongeoefende gamers. Bij volleybal valt het nog wel mee. Het spel werkt via een vast patroon: een speler vangt de bal op, de andere speler geeft een voorzet en de eerste speler smasht de bal richting de overkant. Doe je dat met de juiste timing, dan krijgt de bal extra vaart en als elke stap in de aanval perfect wordt, wordt de smash haast onhoudbaar, tenzij je precies goed staat en de bal met de juiste timing opvangt, maar dat laatste is dan heel moeilijk. Dat maakt volleybal een van de meer uitdagende spellen en mede daardoor leuk om te spelen.

Dan blijft chambara, oftewel zwaardvechten, nog over. Dit is een spel voor één tegen één, waarbij beide spelers natuurlijk een zwaard hebben en op een rond platform staan ​​met daaronder water. Het doel is je het water in te meppen en in de praktijk doe je dat door hem een ​​aantal keer achter elkaar een rake klap te geven met je zwaard. Je kunt dat voorkomen door jou te raken van door jouw aanvallen te raken. Dat werkt via het principe dat een aanval tegengehouden kan worden door een tegengestelde beweging. Een verticale klapdeur je horizontaal te blok en je onderdelen. Dat vereist dat wat je snel anticipeert doet en timing in wanneer je aanval inzet. Dat maakt chambara waarschijnlijk tot het moeilijkste spel van de zes. Het slaan op zichzelf is makkelijk, maar winnen van een succesvolle speler zal je niet zo snel slagen.

In vergelijking met Wii Sports en Wii Sports Resort Sports op technisch vlak natuurlijk een vloeiende beweging omhoog, maar de grafische stijl is nog steeds simpel. Het werkt goed genoeg en ziet er vrolijk uit, zonder echt indruk te maken. Op technisch vlak de echte winst natuurlijk in de praktijk een paar keer aan online modus. Je kunt online spelen met vrienden, met je dan de strijd om in Pro League te komen. Dat aspect van de game werkte tijdens het testen nog niet, dus het is nog niet te vroeg om te zeggen hoe serieus dit allemaal wordt. In theorie zullen goede spelers nog een extra element aan Switch Sports kunnen toevoegen.

conclusie

De kennis van het gezellige spel is gebleken. Switch Sports is natuurlijk een videogame, maar je zou het meer moeten zien als een bordspel. Het is namelijk een product dat je haalt als je vrienden over de vloer hebt. De tafel waar je normaal 30 Seconds, Catan of Ticket to Ride zou spelen, maakt een plaats voor wat ruimte, zodat je tegen elkaar kunt bowlen, tennissen of zwaardvechten. Het blijft jammer dat er niet meer verschillende sporten zijn en bij het sporten minder hilarisch om zijn. Speel je dit in je uit, dan zul je blij zijn zijn dat je online kunt spelen, maar uiteindelijk Switch Sports zijn aan aantrekkelijkheid voor solo gamers best snel. Als modern, actief gezelschapsspel kan Switch Sports succesvol zijn, al is het prijskaartje van vijftig euro wel vrij pittig, zeker als je kijkt naar hoe weinig inhoud de game eigenlijk bevat.

Onze originele screenshots van dermate lage hebben gekozen voor officiële de screenshots van Nintendo, omdat die representatief zijn voor de kwaliteit tijdens het spelen.