Uitbesteding ‘Thuis’ is getekendd voor VRT

Als zelfs een coryfee als ‘Thuis’ niet onaantastbaar blijkt, weet je dat het menens is bij de openbare omroep. ‘De VRT kijkt heel goed naar wat VTM met ‘Familie’ doet.’

Icoon is een woord dat gemakkelijk wordt gebezigd, maar voor ‘Thuis’ mag het nog eens van stal. Na 27 jaar en meer dan 5.000 afleveringen haalt de soap op de openbare omroep dagelijks nog altijd ongeveer 1 miljoen kijkers. zijn voorbeelden van Frank, Simonneke, Waldek en co. vaker dan niet het best bekeken programma van de dag.

Maar in een snel gewijzigd medialandschap kan zelfs een instituut als ‘Thuis’ niet rustig verder kabbelen. Donderdag liet VRT-CEO Frederik Delaplace weten dat vanwege een nieuw transformatieplan bij de openbare omroep de productie van ‘Thuis’ wordt geëxternaliseerd. De 70 medewerkers die de soap maken, veranderen vooruit van werkgever.

Dat is geen motief van wantrouwen tegenover ‘Thuis’, twee Delaplace. Maar om de productie intern te houden, zou het huis van vertrouwen onder meer in een opfrissing van de studio’s moeten stoppen. Dat ligt moeilijk in de besparingscontext waar de VRT permanent in zit. Een extern productiehuis kan dat soort investeringen uitspreiden over verschillende producties, met de uitleg. Dat een extern huis een beroep kan doen op het financieringssysteem van de taxshelter kan helpen om het financiële plaatje te kloppen productie.

familie

De externalisering moet ‘Thuis’ op de lange termijn gezond en relevant te houden. Het programma trekt dan wel indrukwekkend veel kijkers, zijn publiek veroudert. Willen ze aan de Reyerslaan ook de jongere generatie aanspreken, dan moet worden overwogen over andere manieren om die kijkers te benaderen. Ook dat is een investering die een extern productiehuis eenvoudig in de budgetten krijgt, zegt de VRT-gepastCEO.



VTM laat zijn soap ook in de zomer leven en verbreedt zo zijn kijkpubliek.

Tom Evens

Professor Media UGent

‘De VRT kijkt goed naar wat VTM met ‘Familie’ doet’, zegt Tom Evens, professor media aan de UGent. ‘Die soap loopt tot de zomer en gaat er dan met een cliffhanger tussenuit voor een paar maanden in de hoop dat de kijker eind september terugkeert. VTM overbrugt die periode met digitale spin-offs over personages uit ‘Familie’ die vaak op een jonger publiek gericht zijn. Zo leeft de soap ook in de zomer, en verbreedt de zender zijn kijkpubliek. Dat lijkt goed te werken.’

Evens nodig het evenwichtsoefening die elke zender in de huidige context moet maken. Je mag, zeker bij een vaste afspraak als ‘Thuis’, de lineaire programmatie niet verwaarlozen. Tegelijk moet je investeren in de digitale omslag die de kijker maakt. ‘Soms heb ik het gevoel dat ik een nieuw huis aan het bouwen ben met de stenen van het huis waar ik nog in woon’, vatte Lotte Vermeir, de netmanager van Een, de uitdaging van vorig jaar samen.

anachronisme?

De vraag is van zo’n dure productie die een almaar ouder publiek lokt niet stilaan een anachronisme is voor mediagroepen. In enkele landen staat het soapformat al een tijdje onder druk. In de VS is er minder op de buis, en ook het Australische monument ‘Neighbours’ is bezig aan zijn laatste seizoen. de overvloed aan altijd bekijkbaar aanbod en de goedkopere realityformats drukken de duurdere soaps stilaan.



De soap is al vaak dood bedoeld.

Alexander Dhoest

Professor mediastudies Universiteit Antwerpen

‘De soap is al vaak dood uitgegeven’, zegt Alexander Dhoest, professor mediastudies aan de Universiteit Antwerpen. ‘Als je de kijk van ‘Thuis’ cijfers, kan je moeilijk van een uitdoofscenario spreken. Het is al jaar en dag een belangrijke bouwsteen in de programmering van Een. Bovendien is de reeks relevant voor de publieke opdracht van de VRT, omdat ze een breed publiek aanspreekt en maatschappelijke thema’s bespreekbaar maakt. De VRT zou zijn om dat te laten liggen.’

De aantrek van de taxshelter

Een belangrijk argument in de VRT-beslissing om de productie van Thuis uit te maken, was de taxshelter. Belgische bedrijven van Belgische dochters van buitenlandse ondernemingen kunnen al sinds 2003 een beroep doen op die fiscale gunstmaatregel om producties te financieren. Niet alleen is er de ruime fiscale aftrekbaarheid, beleggers kunnen ook rekenen op een rente op hun toekomstige som.

Oorspronkelijk was de taxshelter enkel gericht op audiovisuele producties. Door het systeem te doen tot wie het overgrote deel van de productiekosten in België, vloeiden de latere jaren fors meer middelen naar de sector.

Maar het systeem ving ook heel wat kritiek. Volgens critici verdween te veel van het geld bedoeld voor de sector uiteindelijk in de zakken van financiers en buitenlandse producenten. Bovendien doken ook meermaals wantoestanden op, met verschillende zaken van miljoenenfraude waar het gerecht zijn heeft ingezet.

Doorheen de jaren is meermaals gesleuteld om de excessen weg te werken. Tegelijk werd de taxshelter ook uitgebreid naar opera’s, musicals, ballet- en theatervoorstellingen. Ook de jaren van Belgische gamingsectoren naar het gunregime. De uitbreiding passeerde al een hele tijd door het federale parlement, maar het blijft wachten op groen licht van Europa en de regio’s voor de effectieve inwerkingtreding.

Leave a Reply

Your email address will not be published.